گروه استانها خبرگزاری دانشجو، گلستان در لغتنامه دهخدا، به معنای " آنجا که گل بسیار باشد"؛ اما استان گلستان وجه تسمیهای با این معنا ندارد؛ ۱۶ آذر ماه ۱۳۷۶ منطقه گرگان و دشت از مازندران تفکیک و تبدیل به استان شد. هرچند نامهای متعددی برای این استان پیشنهاد شد؛ اما به بهانه برخورداری این خطه از مناطق سرسبز جنگلی نام این استان، گلستان نامگذاری شد.
گلستان برخلاف نامش از محرومیتهای پرشماری رنج میبرد؛ محرومیتهایی که زیر چتر سبز جنگلهای هیرکانی پنهان مانده اند.
علی رغم همه تلاشها در ۱۳ دولت گذشته، کاستیهای زیرساختی در گلستان مشهود است گلستان از سال ۷۶ تاکنون ۹ استاندار به خود دیده که هر یک به فراخور توان و شرایط اقتصادی- سیاسی کشور اهتمام زیادی برای توسعه آن صرف کرده اند.
پس از حادثه سقوط بالگرد رئیس دولت سیزدهم در اردیبهشت ماه امسال و شهادت آیت الله رئیسی، انتخابات ریاست جمهوری برگزار و پس از دو نوبت حضور مردم در پای صندوقهای رای، مسعود پزشکیان به عنوان چهاردهمین سکاندار ساختمان پاستور، به روی کار آمد.
پیامد هر تغییر در سطح کلان امور اجرایی کشور، استانداران هم تغییر میکنند؛ موضوعی که وزیر کشور دولت چهاردهم هم به آن اشاره کرد و گویا مقرر است در جلسات آتی دولت استانداران جدید استانهای مختلف، از جمله گلستان تعیین و معرفی شوند.
گرایش و طیف سیاسی رئیس جمهور چهاردهم، تفاوتهای آشکار و پنهان بسیاری با دولت سیزدهم دارد و یقیناً استانداری در گلستان و سایر استانها منصوب خواهند شد که از نظر گرایش سیاسی و اجرایی همخوانی بیشتری با دولت داشته باشد. از همین رو جناحها و گروههای سیاسی نزدیک به دولت چهاردهم در استان گلستان که در دوره انتخابات ریاست جمهوری تلاش گستردهای برای پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات کشیدهاند؛ توقع دارند که عقیده و نظر آنها در انتخابات استاندار موثر واقع شود.
برخی بر این باورند که باید گزینههای آنها به عنوان نفر برگزیده معرفی شود و برخی دیگر بر این عقیده هستند که باید از نگاه مشورتی از آنها استفاده شود.
اتمسفر سیاسی این روزهای گلستان متلاطمتر از ادوار گذشته است؛ برخی کمپینهای انتخاباتی مانند ستاد مرکزی انتخابات مسعود پزشکیان، شورای هماهنگی ستادهای انتخاباتی دکتر پزشکیان، مجموعه مشورتی حامیان پزشکیان در گلستان و ستاد مردمی یا ستاد نمایندگان ادوارحامی پزشکیان از جمله مجموعههای سیاسی گلستان هستند که در روزهای اخیر، راساَ و یا تلفیقی لیستهایی را برای استانداری گلستان را ارائه داده اند.
لیستهایی که هرچند نام یک یا دو کاندیدای مشترک در آنها دیده میشود، اما شاکله اصلی آنها، تفاوت بسیاری با لیستهای دیگر به اصطلاح حامی دولت در گلستان دارد.
سهم خواهی از دولت چهاردهم زیر لوای معرفی لیست پیشنهادی برای استانداری گلستان موضوعی است که دم خروس آن در هفتهها و روزهای اخیر نمایانتر شده و حتی کار را به جدلهای کلامی و کشمکشهای توییتی بین بزرگان حامی دولت رسانده است.
اما آنچه برای مردم مهم است؛ تعیین یک استاندار توانمند است، اصلاح گر یا اصولگرایی، بومی یا غیربومی، اجرایی یا سیاسی بودن، مهندس و یا دکتر بودن استاندار برای مردم مهم نیست. گلستانیها استانداری میخواهند که بتوانند فرایند محرومیت زدایی در گلستان را شتاب ببخشد و همه نامهایی که در روزهای اخیر عنوان یکی از گزینههای منصب استانداری معرفی شدهاند میتوانند در سنگر و پست دیگری به جز استانداری هم، به مردم خدمت کنند و قطار توسعه در گلستان را با سرعت بیشتری نسبت به ادوار گذشته به پیش ببرند.
باید از سهم خواهی پرهیز کرد
عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه گلستان در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: یک استاندار و مدیر ارشد ضعیف نمیتواند تحرکی در گلستان ایجاد کند و توان افزایش شاخصهها را ندارد.
زهرا شرکت افزود: مدیران به راحتی استاندار ضعیف را دور میزنند و نتیجه آن ارائه آمارهای غلط از سوی مسوولان میشود، باید از سهمخواهیها پرهیز کرد و باید از ظرفیت نیروهای بومی استفاده شود.
وی با تاکید بر اینکه وفاق ملی نباید موجب ابقای مدیران نالایق شود، تصریح کرد: بحران آب در استان شمالی زیاد است و باید تدبیر و اقدام عاجل در این خصوص اتخاذ شود.
مردم برای تغییر رای داده اند
محمد مهدی بهزادیان، رییس ستاد مرکزی انتخابات پزشکیان در استان گلستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مردم برای تغییر رای داده اند و مدیران ناتوان و ناکارآمد قرار نیست در مناصب خود ابقا شوند.
محمد مهدی بهزادیان با اشاره به معرفی ۵ نفر برای تصدی منصب استانداری گلستان گفت: هر چند مجمع مشورتی استان این اسامی را اعلام کرده، اما تصمیمگیری با دولت است و امید داریم استانداری قوی، کار آمد و توانمند برای گلستان انتخاب شود.
وی بدون نام بردن از گروه خاصی، ادامه داد: برخی فکر میکنند با فشار و لابی گری و فضا سازی میتوانند نظرات خود را برای گزینهها تحمیل کنند که بسیار اشتباه میکنند.
بهزادیان افزود: ما فقط به دولت پیشنهاد دهنده هستیم، اما تصمیم گیرنده نیستیم و قطعا ما هم دلسوز استان هستیم و باید مدیر ارشد استان از فردی تاثیر گذار باشد. وی افزود: پزشکیان بر شعار وفاق ملی تاکید دارد و امید داریم این اتفاق در موضوع استاندار و دیگر مناصب استانی و شهرستانی اتفاق بیفتد. از مدیران اصولگرایی هم که کارآمد باشند باید استفاده شود. رییس ستاد مرکزی انتخابات پزشکیان افزود: ما پس از انتخاب استاندار نیز بر موضوعات مختلف نظارت خواهیم داشت و قطعا اگر نیاز به نقد باشد حتما این کار را برای منافع استان انجام و ورود خواهیم کرد
استاندار جدید باید توان حل مشکلات را داشته باشد
رمضانعلی سنگدوینی از نمانیدگان استان گلستان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: استاندار جدید گلستان باید بهدنبال منافع مردم و جذب سرمایهگذار و تسهیل در امر سرمایهگذاری باشد. در دولت شهید رئیسی کارهای بزرگی در استان انجام شد یا در آستانه اقدام است که باید در دولت چهاردهم مورد توجه قرار بگیرد.
وی افزود: توصیه و سفارش ما به دولت چهاردهم آن است که فردی را بهعنوان استاندار انتخاب کند که اولاً بداند در چه جایگاهی قرار میگیرد و در گام بعدی توانایی استفاده از این جایگاه را در جهت تأمین منافع مردم و مشکلات استان دارا باشد. سنگدوینی ادامه داد: همه نمایندگان استان بر قابلیتهای اجرایی و عملیاتی و همچنین شناخت کامل استاندار جدید از ظرفیتها و مشکلات استان، همنظر هستند
به گزارش دانشجو؛ اهالی گلستان از دولت چهاردهم انتظار دارند تا استانداری برای این استان کم برخوردار انتخاب کند که بتواند فرایند گره گشایی از مشکلات فراروی این خطه را شتاب ببخشد و کارهای نیمه تمام و برخی مطالبات مزمن اهالی این منطقه را در سطح ملی پیگیری و برای حل آنها راهکاری مطمئن ترسیم کند.